Pages

Friday, July 9, 2010

S.Y.U.K.U.R

Stiap hari,kite diingatkan utk bsyukur pd Allah...

Syukur bkn hanya apabila kite mndapat durian runtuh sahaja.Syukur dgn Allah,kite masih hidup keesokan harinye,masih mampu bertutur,berfikir dgn waras,dapat menggunakan segala pancar indera,bsyukur seluruh keluarga kite masih dipanjangkan umur & paling penting bersyukur dgn iman&islam &kite masih diizinkan oleh Allah utk tetap dlm jalan yg lurus =) ALHAMDULILLAH~

MInggunie saya sgt bersyukur kerana perjalanan hidup sy sgt dimudahkan.Bersyukur kerana setiap doktor memberi perhatian penuh,bersyukur mempunyai junior yg boleh blajar bersama&pada masa yang sama menjadi tempat rujukan mereka berdiskusi,bersyukur diberi kemudahan kenderaan utk bergerak kemana-mana,bersyukur perjalanan pulang&pergi ke hospital sgt dimudahkan,bersyukur dikurniakan adik2 rumet yg 'sekepala' &memahami.

Minggunie sahaja,byk telah dipelajari.Stiap hari pasti ada kelas.Masa sentiasa terisi.Teringat sesi pertama pembelajaran dgn new UIA cardiologist,Dr Hasnur.Iras2 muka Mr Islah Munjih,muda lagi orgnye..tibe2 teringat Dr Azizi.haha(xtaulaa ape kaitan..hehe). Sudah menjadi kebiasaan kite dari 3rd year dahulu.Jikalau kelas pada minggu pertama nie,pasti byk lagi yg tidak dibaca&masih blurr tahap2 tertinggi.Disebabkan skang saya ini remedial,soalan2 basic yang dikemukakan oleh doktor,pasti saya berjaya menjawabnya.Alang-alang sampai turn saya(kitorg wat bulatan), pasti saya dapat jawab.Sampai doktor pun berkata "dah2,kamu jawab satuje..yg lain pas org sebelah..pandai sgt budaknie".Apalagi,tergelak sakan saya disitu.Dalam hati sgt berbunga =P,bukan senang nak dpt dipuji oleh doktor sebelum ini.Haha.

Pada ms yg sama,terbit rasa sgt syukur dlm diri.Alhamdulillah,ilmu Allah itu,masih melekat dlm hati.Selepas kelas itu,saya bertemu secara personally dengan doktor,perkenalkan diri&menyatakan status pembelajaran saya sekarang ini.Barulah doktor faham&semoga selepas ini,doktor dapat mengajar saya yang lebih lagi dari apa yang saya sudah pelajari sebelum ini&dapat 'drag' diskusi dengan lebih 'detail' lagi terutamanya 'management' pesakit.

Hari berikutnya, saya mengikuti teaching bersama dr Che Rosle,dr Marzuki,Dr Ng&Dr Harris. Soalan dr Ng & Dr Harris tersangkut2 jugak menjawabnye.Hahaha.Terutamanya apabila masuk ke part management.huhu.Saya nekad utk improvekan pemahaman saya pada bahagian ini.

Terus terang saya katakan, ada hari-hari tertentu tibe-tibe terasa bosan.Lahir dari hati,teruk jugak rasa kena mengulang benda yg sama ni.Perasaan saya ini,saya suarakan pada prof hamizah&prof Zalina(gara2 ke rumah mereka utk menonton Digi Da Next Level-husband Adlina menyertai program realiti TV itu ).Lantas Prof Zalina bersuara,cuba bayangkan kami yg mengulang perkara yang sama utk mengajar student.Terus terdiam saya disitu,betapa besar pengorbanan doktor utk membina&membangunkan masyarakat yg berilmu.

Jadinya,saya berkata kepada diri,akan lebih banyak berbincang kes-kes di wad bersama junior & bakal membuat diskusi bersama mereka.(teringat kak nasirah,bile kak nasirah nak menyertai saya.sesunggunya,saya kadang-kala strict orangnya.Nak seribu daya,xnak seribu dalih.Tapi atas nasihat kawan2,akan saya usahakan untuk memberi smangat kepada kakak ku yg seorg ini.Semoga Allah memberi kekuatan&kesabaran kepada saya)

Harinie,sewaktu pulang dari wad,tibe-tibe terdengar suara yg menegur."Balik dah ke??" Terus saya menoleh ke kanan. Terkejut juga saya disitu. Lantas tersenyum apabila sangat mengenali individu yang menegur saya, sambil menjawab. "Pegi library doktor" Tak sangka,Dr Hasnur boleh menegur saya begitu. Dari situ berlaku perbualan antara saya dan doktor Hasnur. Dia sangat bermotivasi tinggi&mempunyai target dalam hidup. dia sgt mengalu-alukan kedatangan student mengikuti 'round'nye. Sampai dia tanye di wad kepada kami, Kenapa tiada yang mengikuti roundnya pada malam hari. Rupanya oncall junior akan bermula minggu hadapan. ALHAMDULILLAH~ Sangat beruntung mempunyai doktor yang mempunyai 'passion' mengajar seperti beliau.

"Ya Allah, kau bantulah aku dlm menjalani kehidupan harianku. Kaulah tempatku mengadu saban hari&kepadaMu lah aku memohon simpati. Kau lancarkanlah urusanku. Tunjukkanku jalan yg lurus, jalan yang dilimpahi rahmat&nikmatMu.

Kau panjangkanlah umur keempat ibu bapaku,suamiku, guru2ku,rakan2ku&diriku. Kau mudahkanlah urusan kami&murahkanlah rezeki kami. Sesungguhnya, Engkaulah yg maha kuasa,maha bijaksana,yg maha penentu segala."

2 comments:

  1. OMG, kamu tak ckp pon aritu Dr Hasnur tu mcm Dr Wan Islah!~
    Gembira rasenye bile dpt tahu kwn sy yg sorg ni hepi blaja..
    Insya Allah, U'll be an outstanding Muslim doctor soon..& u'll make IIUM proud!
    ...always miss you, darl~ =)
    (sy x leh letak name sebenar. Nnt if doctors di atas bc blog awk ni, malu la sy! Hahaha) =P

    ReplyDelete
  2. hahahaha...ye ye je...
    i mz u guys too...
    pegi wad..akan terbayang wad dipenuhi dgn our batch..sesungguhnye dak batch kite mmg rajin2!!=)

    nway i mz u too...keep in touch ok

    ReplyDelete