Pages

Monday, August 16, 2010

JPA oh JPA

Sebelum bercuti slama sebulan tempoh hari, saya mengikut saranan kak oya utk selesaikan berkenaan JPA sebelum pulang ke rumah. Dengan tekunnya, saya mengisi borang. Borang tersebut ada 3 slot. Slot pertama perlu diisi oleh pemohon & 2 lagi oleh dean. Kemudian, borang itu akan diserahkan oleh office KOM kepada One stop centre untuk dihantar kepada JPA.

Saya memulakan pembelajaran pada 5 Julai. Apa2pun sudah sedia maklum pasti scholar akan masuk sedikit lewat. Saya sendiri 'follow up' di One Stop Centre & akak di situ meminta no penuh, IC & no fon saya untuk mengetahui status permohonan. Janji hanya tinggal janji. Setelah 3 minggu, masih tidak menerima apa2 berita.

Memandangkan Kak Oya sekarang di dept surgery, saya adukan hal tersebut kepadanya. Dia dgn senang hati mengatakan dia akan membantu saya. Beliau menelefon Encik yg incaj di OSC untuk mengetahui status saya. Jawapan yang diterima adalah negatif. Jadinya, beliau menelefon kepada pihak JPA ( kak oya sudah dikenali org di sana kerana sudah 8thn beliau menguruskan berkenaan hal ini). Setelah 2minggu kak Oya berusaha, barulah diketahui status saya bahawa mereka tidak menerima apa2 permohonan penyambungan scholar dari saya (sabar...sabar).

2 minggu lepas juga saya menerima surat daripada JPA yang meminta saya mendaftar kerana tarikh belajar saya sudah tamat & meminta saya dtg dengan membawa salinan fotostat sekian sekian. Saya sangat hairan dgn surat yang diterima & saya sampaikan hal berkenaan kepada Kak Oya.

Jadinya, benda dah berlaku, nak menyelesaikan masalah. terpaksalah saya mengisi semula borang JPA tersebut & serahkan kepada pejabat KOM sekali lagi untuk disahkan. Tapi kali ini, saya dinasihatkan oleh Kak Oya untuk menghantar borang itu sendiri di JPA. kepada puan ......... Marah2 pun tak guna. So buat sajalah seperti yang disarankan. Dalam hati, hanya Allah sahaja yg tahu. Macamanelah diorang nie wat keje. Nasib baik, saya ada simpanan yang cukup. Kalo perkara ini berlaku pada keluarga yang susah, kan aniaya orang namanya. Geram dgn cara mereka bekerja.

Inilah dia tanggungjawab. Inilah yang akan Allah persoalkan pada kite kelak. Tak kisahla berkenaan perkara kecil@besar. Tanggungjawab tetap tanggungjawab. Cuma kite sedar atau tidak.

Dalam konteks kite sebagai doktor, rawatlah pesakit seperti kite merawat ahli keluarga kite sendiri. Prof Nasser banyak highlightkan berkenaan ini di dalam kelas beliau.
"If this is ur uncle, u will want to know each &everything about him but since he is nobody to you. U just ignored him & cover other patients & u didnt follow up this patient"

Kepada kawan2 yang sudah berkerja, pasti anda lebih memahami maksud kepada ayat prof nasser itu kan =)

Semoga kite ketemu lagi

p/s- lega dah keluar semua yang terbuku.....huahuahua =P

No comments:

Post a Comment