Pages

Wednesday, August 11, 2010

We Never Walk Alone

Lesson for today:
Our lecturers always support us no matter where they are. So let us always pray for them.
May Allah give them strength to pursue their dreams, ease their way through their undertakings & they are blessed with supportive family who will always stand by their side.Thank you doctor for your advice =)


Assalamualaikum Liyana,

Selamat menyambut Ramadhan. Semoga Ramadhan kali ini menjadi lebih baik dari yg telah lalu.
Alhamdulillah, dah dekat 2 bulan saya cuti belajar. Saya buat subspecialty training in neuroanesthesia, maklumlah UIA dah ada ramai neurosurgeon, jadi kena ada la neuroanesthetist. Buat masa ni saya ada kat HUSM Newcastle (Kota Bharu daa..) sampai bulan Januari 2011 dan kemudian ke GHKL sampai Januari 2012. Ada hajat dihati nak pergi cari ilmu kat tempat orang, tapi saya balik ke UIA dulu sebabnya insya Allah hospital UIA akan siap pada tahun 2014, jadi kena la berkhidmat dahulu. Lagipun saya nak timba pengalaman dahulu lepas tu baru pergi oversea.

Sebenarnya, dalam hidup kita sebagai doktor, pengalaman adalah perkara yg paling berharga. Kita lebih dinilai dari sudut pengalaman berbanding pengetahuan walaupun kedua duanya sama penting. Secara terus terangnya, saya agak terperanjat apabila dapat tahu result Liyana. Biasalah, dah jadi lumrah lecturer, kitorang dah ada list students yg bermasalah dari segi akademik dan kitorang rasa akan bermasalah juga dalam exam tetapi Liyana was not one of them.

Dari pengalaman saya selama 2 minggu masa Liyana buat anaesth posting, saya tak nampak any reason that you couldn't make it. Walau bagaimanapun, dalam exam dan juga sama dalam hidup kita, aspek rezeki dan ketentuan Allah tu kita tak boleh ketepikan. Walau apa pun yg terjadi, ambil perkara ni dgn positif dan Allah lebih mengetahui yg terbaik buat hambaNya. Secara hakikatnya, tiada seorang pun pelajar yg mahu menemui kegagalan namun apabila berlaku juga, ia akan mematangkan kita. Cuma kali ini Liyana dah tahu bagaimana exam tu dijalankan jadi itu adalah satu kelebihan buat Liyana. Kadang2 kita rasa cukup malang apabila sesuatu yg dihajati tu tak tertunai tapi kita patut sedar ada orang yg lebih malang dari kita.

Saya ada beberapa kawan yg menghabiskan masa sepuluh tahun cuma untuk dapatkan MBBS. Kawan saya masa buat master dulu berumur 51 ketika dia lulus master, yang mana secara purata kebanyakan org lulus master dlm umur 35 tahun. Sebabnya dia ambil masa yg agak lama nak lulus MBBS, tapi masih bersemangat nak buat master. Saya secara peribadi pernah menyatakan kekaguman saya padanya dan kalaulah saya ditempatnya, belum tentu saya buat Master. Jadi kegagalan bukanlah satu titik hitam dalam hidup kita, setiap org pasti merasainya (Rasulullah S.A.W pun pernah mengalaminya) cuma bezanya bagaimana kita perlu menghadapinya.

Kegagalan bukanlah satu lesen untuk kita (dan org lain juga) mengatakan yg diri kita kurang pandai kerana kegagalan adalah multifactorial. Saya pasti Liyana mengahadapinya dengan baik. Saya rasa Liyana sudahpun mengetahui dimana kelemahan Liyana dan cuba perbaiki. Final exam adalah exit exam jadi apa yg kita cari adalah kualiti bakal doktor yg selamat untuk pesakit..itu sahaja. Dlm exam, kita akan tanya soalan yg menjurus ke arah tersebut. Jadi perkuatkan basic knowledge and at this time you should learn how to answer. Belajar utk jadi doktor dan belajar untuk pass exam nak jadi doktor adalah dua perkara berbeza yg berjalan serentak.

Jadi, dalam masa yg tak berapa lama lagi ni, saya rasa Liyana patut lebih exam oriented, banyakkan discussion, perkuatkan basic knowledge and skill. Kalau ada sparring partner lebih baik...boleh sentiasa diajak berbincang dalam masa yg sama, pemikiran dan pertuturan akan jadi lebih tersusun masa klinikal exam nanti.

Saya doakan yg terbaik buat Liyana dan keluarga. Berdoalah terutamanya dlm bulan Ramadhan ni dan saya yakin kejayaan untuk Liyana sudah ada cuma masanya akan tiba nanti.
Wassalam.

2 comments:

  1. Terharu biru~
    Huhu. Prof Ariff I guess? Sambung belajar lagi eh? Rajin betul lecturers kite.
    Yep, indeed masa berkerja ni pun saya asik teringat "oo, aritu Prof Hamizah cakap ni... Dr Ziana ajar camni... Dr Roszaman kata camtu. Dr Azha pesan...., etc-etc."
    Sesungguhnya kerja sebagai guru sangat mulia.
    Tadi pun saya ada CME contraception. Teringat yang Dr Khin ajar pasal missed pills, etc. Dan Dr Aznan ajar pasal WHO eligibility criteria.
    Banyak lagi la.
    Moga Allah merahmati guru-guru kite.

    ReplyDelete
  2. ouh saya lupe nak letak nama...
    nope its dr fahmi...sgt rajin kan dia...
    we also have to set our goals...
    &take opportunity dat cums in our way...
    i bet mungkin doc tak terpikir nk wat neuroanaest cz masa tue neuro tak established sgt kan kan...

    btw ck fiza..skng uia da ada 3specialist neuro...
    dr chan (xsure nama dia cane), dr saufi & dr sani...
    mr kyaw dah pindah...not sure where...

    ReplyDelete